Aanmelden




Laden…

Even geduld...

PBRMLER0BLL250128-04 Diversiteit en inclusie - Omgaan met moeilijk te begrijpen gedrag - Omgaan met uitdagende situaties op school: WEBINAR: OMGAAN MET CONTROVERSE EN HEIKELE THEMA’S IN DE KLAS

Sinds enkele jaren nemen de maatschappelijke spanningen en tegenstellingen toe. Deze spanningen en conflicten komen -vaak onaangekondigd- de school en de klas binnen. Een maatschappelijk omstreden thema in de actualiteit (migratie, gender, koloniaal erfgoed, klimaat, inclusie,…), een schijnbaar banale uitspraak in de klas, op de speelplaats of een omstreden lesonderwerp kunnen de klas in lichterlaaie zetten. Niet zelden krijgt een ‘offline’ incident een bitsig online vervolg op (sociale) media. De controverse kan leiden tot polarisatie en omgekeerd. We hebben over het algemeen een negatieve perceptie bij de begrippen controverse en polarisatie, we zien het als een bedreiging van ons schoolklimaat. We worden uitgedaagd om hier constructief mee op te gaan. Hoe doe je dat dan? In deze webinar krijg je een aantal concrete handvatten om met spanningen in de klas aan de slag te gaan.

Doelstellingen:
  • Je verwerft inzicht in verschillende handelings- reactiewijzen bij controverse en heikele thema’s in de klas.
  • Je maakt kennis met een methodiek die je in staat stelt om dialoog in de klas te faciliteren, die leerlingen ondersteunt bij het verkennen en innemen van verschillende standpunten en ontwikkelen van een kritische houding.
  • Je maakt kennis met andere professionaliseringsinitiatieven rond dit thema.
Doelgroep:
  • Leraren (buitengewoon) (deeltijds beroeps) secundair onderwijs
 
Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

Voor- en nadelen van verschillende reactiewijzen.
Creëren van een veilige dialoogcontext.
Je rol als gespreksleider.
Verschillende types vragen (socratische gespreksmethode)

Strategie en methode:

Informatieve webinar
Beperkte ruimte voor dialoog op basis van concrete casussen.
Deze informatieve webinar kadert in het initiatief ‘omgaan met uitdagende situaties op school’ waar je reeds een bredere kijk en inleiding krijgt over het omgaan met uitdagende situaties op school. Het initiatief is ook voor andere deelnemers toegankelijk.

Bijkomende info:

Bekijk ook:

BOVENLIGGEND INITIATIEF:
PBRMLER0BLL250128-01 - Diversiteit en inclusie - Omgaan met moeilijk te begrijpen gedrag - Omgaan met uitdagende situaties op school

ANDERE VERDIEPENDE WEBINARS:

- Webinar Klasmanagement in uitdagende groepen (Diversiteit en inclusie - Omgaan met moeilijk te begrijpen gedrag)
- Webinar polarisatie op school (Diversiteit en inclusie - Omgaan met moeilijk te begrijpen gedrag)
Kick-off diversiteit (Diversiteit en inclusie)
- Webinar verbinding herstel gedrag (Omgaan met moeilijk te begrijpen gedrag)
- Webinar school-straatcultuur (Diversiteit en inclusie - Omgaan met moeilijk te begrijpen gedrag)
- Webinar signalen van radicalisering herkennen op school (Omgaan met moeilijk te begrijpen gedrag)
- Webinar ouderbetrokkenheid (en grenzen) in uitdagende situaties (Omgaan met moeilijk te begrijpen gedrag)
- Webinar omgaan met seksueel grensoverschrijdend gedrag (Omgaan met moeilijk te begrijpen gedrag)
- Webinar aan de slag met diversiteitskwesties: de dialoogcirkel (Diversiteit en inclusie)

CONSULT omgaan met uitdagende situaties op school:
Als je een concrete vraag hebt of advies wil krijgen bij een concrete situaties kan je intekenen op een online consult.

Deelname aan dit initiatief bedraagt 10 euro per halve dag, lunch niet inbegrepen 

Voor scholen die behoren tot de Jezuïeten, gelden specifieke tarieven afhankelijk van het type thema: 

  • Generieke thema’s: 10,00 euro per halve dag 

  • Niet-generieke thema’s: 65,00 euro per halve dag 

 In dit geval betalen zij €65,00 per halve dag. 

Sessies: 1 sessie(s)
Voorwaarde:
Voor dit initiatief kan je tot 1 dag op voorhand in- en uitschrijven.
Bijdrage: 10,00 Euro
Lesgever: Viaene Jurgen
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Online sessie
(Kaart)
  • Reeks 1:
    • maandag 20 oktober 2025 van 13:30 tot 15:30
  • Reeks 2:
    • donderdag 5 maart 2026 van 13:30 tot 15:30
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.