Woorden zijn onmisbaar om ons begrijpelijk uit te drukken aan de ander. Hoe verwerven kleuters woorden en hoe speelt een veilige, krachtige leeromgeving daarin een cruciale rol?
Op welke manier kan je de kleuter ondersteunen in het opbouwen van een rijke woordenschat die ze inzetten? Rijke mondelinge interactie is daarbij onmisbaar.
Inhoud:
Tijdens twee sessies verkennen lerarenteams een specifiek deel of specifieke delen uit het leerplan, met de focus op woordverwerving en woordenschat. Tijdens de werksessie is er bijzondere aandacht voor bewustwording rond woordenschatonderwijs en didactiek vanuit praktijkervaringen, praktijkvoorbeelden en voor taal- en woordverwerving. De leraren denken na over en oefenen op verschillende onderwijsarrangementen gericht op woordenschat: incidenteel of intentioneel, impliciet of expliciet. Kwaliteitsvolle interactie loopt als een rode draad doorheen de sessies.
Strategie en methode:
We bouwen de sessies interactief op waarbij we afwisselend in grote en kleine groepen werken. We hanteren werkvormen en oefeningen die het leren van de deelnemers stimuleren. Je werkt actief met het leerplan. Je werkt via de ZILL-site met het ordeningskader en de onderliggende doelen en leerlijnen. Je pluist het betreffende ontwikkelthema grondig uit. Je beschouwt en onderzoekt? onderwijsarrangementen en krijgt tips voor een krachtige didactiek.?Je koppelt de doelen aan je eigen praktijk.
Voorwaarde:
Bij deze sessie hoort een voortaak en een naverwerkingsvoorstel.
Voor dit initiatief mogen maximum 30 deelnemer(s) per school, scholengemeenschap, instelling, bestuur of organisatie ingeschreven worden.
Voor dit initiatief kan je tot 7 dagen op voorhand in- en uitschrijven.
Plaats en Data:
Eigen school
(Volzet)
(Dichtstbijzijnde Lesplaats)
(Kaart)