Aanmelden




Laden…

Even geduld...

2/15/02-2.11H WO vanuit helikopterperspectief

Doelstellingen:

Ons hoofddoel is een schoolleider vormen die met meer inzicht in zijn werk én in zichzelf, competenties heeft ontwikkeld om in een steeds veranderende schoolcontext leiding te geven,  het beleidsvoerend vermogen van de school te vergroten en die zichzelf blijvend lerend opstelt in een voortdurende wisselwerking tussen actie en reflectie.

Doelgroep:

De beginnende schoolleider in een katholieke basisschool voor het gewoon en buitengewoon basisonderwijs.

Aanbieder: Eventorganisatie – Dienst Ondersteuning van het Katholiek Onderwijs Vlaanderen i.s.m. Interdiocesane Stuurgroep ProfS
Inhoud:

Tijdens de voorbije jaren heb je in je eigen praktijk gewerkt met de leerplannen voor de Katholieke Basisschool. Daarbij heb je je vooral gefocust op doelen en didactiek van je eigen leerjaar of opdracht. Van jou als directeur wordt nu verwacht dat jij vanuit een helikopterperspectief met deze leerplannen aan de slag gaat. Je krijgt de kans om je elk jaar van de opleiding te verdiepen in één leerplan. De interdiocesane begeleider gespecialiseerd in dit leerplan, zal de grote lijnen, de essentie van dit leerplan belichten en handvatten aanbieden voor jou als schoolleider.

Dit schooljaar kiezen we voor WO. Kinderen ‘oriënteren op de wereld’ is ze iets laten ontdekken, hen meevoeren en inleiden in nieuwe werelden. Vertrekkend van de eigen vragen van kinderen verruimt de leerkracht de ervaringswereld van de kinderen en opent voor hen ongekende werelden…. Kinderen krijgen iets te horen, te zien, te ervaren, te doen en te denken dat hen uitdaagt. De essentie van wereldoriënterend onderwijs is leerlingen in te leiden tot die grote wereld, ze te leren wat betekenisvol is om er als warme leef- en leergierige mensen in op te groeien. In deze sessie gaan we actief op zoek welke kansen en uitdagingen het leerplan wereldoriëntatie in de basisschool biedt.

 

Strategie en methode:

In alle ProfS-opleidingssessies gaan we interactief te werk en vragen van jou een actieve deelname. Je wordt gestimuleerd het aanbod persoonlijk te verwerken. Via tussentijdse, voor jou zinvolle opdrachten, kan je de aangeboden materie op een eigen wijze en in de eigen praktijksituatie integreren. De informatie wordt zoveel mogelijk afgestemd op je specifieke werksituatie. De methodieken die gehanteerd worden zijn bruikbaar naar je team toe.

In de reflectiegroepen staat jouw praktijk centraal en vooral de reflectie hierop. Reflectie op eigen handelen leidt tot fundamenteel en levenslang leren en biedt de meeste garanties dat de verworven kennis en vaardigheden vertaald worden in je eigen praktijk.

Iedere cursist krijgt een paswoord op de elektronische leeromgeving. Discussieforums en bevragingen kunnen op deze leeromgeving worden georganiseerd.

Een netwerk van beginnende schoolleiders is een belangrijk onderdeel van de krachtige leeromgeving die we met deze opleiding willen opzetten.

Bijkomende info:

Deze module behoort tot de ProfS-opleiding, je kan je hiervoor niet afzonderlijk inschrijven.

Sessies: 1 sessie(s)
Lesgever: Hendrickx Hilde
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Pedagogische Begeleidingsdienst Regio Limburg (Inschrijven afgesloten)
Tulpinstraat 75
3500 Hasselt (Kaart)
  • Reeks 1: (Voorbij)
    • donderdag 14 januari 2016 van 09:00 tot 12:00
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.