Aanmelden




Laden…

Even geduld...

2/15/02-3.3MB Zorgbeleid op school

Doelstellingen:

Ons hoofddoel is een schoolleider vormen die met meer inzicht in zijn werk én in zichzelf, competenties heeft ontwikkeld om in een steeds veranderende schoolcontext leiding te geven,  het beleidsvoerend vermogen van de school te vergroten en die zichzelf blijvend lerend opstelt in een voortdurende wisselwerking tussen actie en reflectie.

Doelgroep:

De beginnende schoolleider in een katholieke basisschool voor het gewoon en buitengewoon basisonderwijs.

Aanbieder: Eventorganisatie – Dienst Ondersteuning van het Katholiek Onderwijs Vlaanderen i.s.m. Interdiocesane Stuurgroep ProfS
Inhoud:

Zorgbeleid is een kernopdracht van elke basisschool. In deze 2 sessies reflecteren we, met het vademecum zorg in de hand, over de voorwaarden en de kansen om een optimaal zorgbeleid uit te bouwen. We verkennen de inhoud van het vademecum en reflecteren op de eigen schoolsituatie. We wisselen ervaringen uit over hoe, wanneer, waar, door wie en op welke wijze zorg in je school gerealiseerd wordt om te leren uit elkaars praktijk.

We zoemen in op de brede basiszorg vanuit betekenisvol leren, rijke ondersteuning en interactie, breed kijken en evalueren en  differentiatie. Welke inhoud en vorm geef je aan de verschillende fasen van het zorgcontinuüm? Tenslotte reflecteren we over de mogelijkheden om de leer-kracht en de team-kracht aan te spreken en te versterken om te groeien als professionele zorgbrede basisschool.

Strategie en methode:

In alle ProfS-opleidingssessies gaan we interactief te werk en vragen van jou een actieve deelname. Je wordt gestimuleerd het aanbod persoonlijk te verwerken. Via tussentijdse, voor jou zinvolle opdrachten, kan je de aangeboden materie op een eigen wijze en in de eigen praktijksituatie integreren. De informatie wordt zoveel mogelijk afgestemd op je specifieke werksituatie. De methodieken die gehanteerd worden zijn bruikbaar naar je team toe.

In de reflectiegroepen staat jouw praktijk centraal en vooral de reflectie hierop. Reflectie op eigen handelen leidt tot fundamenteel en levenslang leren en biedt de meeste garanties dat de verworven kennis en vaardigheden vertaald worden in je eigen praktijk.

Iedere cursist krijgt een paswoord op de elektronische leeromgeving. Discussieforums en bevragingen kunnen op deze leeromgeving worden georganiseerd.

Een netwerk van beginnende schoolleiders is een belangrijk onderdeel van de krachtige leeromgeving die we met deze opleiding willen opzetten.

Bijkomende info:

Deze module behoort tot de ProfS-opleiding, je kan je hiervoor niet afzonderlijk inschrijven.

Sessies: 2 sessie(s)
Lesgever: Vanhove Greet
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Oude Abdij Kortenberg (Inschrijven afgesloten)
Abdijdreef 22
3070 Kortenberg (Kaart)
  • Reeks 1: (Voorbij)
    • donderdag 3 maart 2016 van 09:00 tot 12:15
    • donderdag 28 april 2016 van 09:00 tot 12:15
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.