Aanmelden




Laden…

Even geduld...

9/19/02-ZiLL-LLE Leerlingenevaluatie in de dagelijkse praktijk nu Zill er is

Leerlingenevaluatie houdt alle leraren bezig: wat moet/mag? Wat is zinvol? Waar past leerlingenevaluatie in het geheel van onderwijsarrangementen? Deze module biedt handvatten voor leraren in hun dagelijkse praktijk.

Doelstellingen:

De deelnemers:

  • hebben inzicht in de verschillende componenten van het evaluatieproces: verzamelen, beoordelen, handelen en communiceren
  • kunnen leerlingenevaluatie situeren binnen ‘focus’ en ‘onderwijsarrangement’
  • hebben inzicht in de decretale verplichtingen rond de leerlingenevaluatie
  • denken na over de criteria voor kwalitatieve leerlingenevaluatie en reflecteren van daaruit op de eigen evaluatiepraktijk
  • maken kennis met praktijkvoorbeelden uit evaluatiebox
  • ontwikkelen en delen tal van voorbeelden van leerlingenevaluatie
  • zijn vertrouwd met de begrippen die aan leerlingenevaluatie verbonden zijn.
Doelgroep:

Leraren kleuter en lager onderwijs, lerarenopleiders, …

Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

Leraren die deelnemen aan deze vorming kunnen kiezen uit twee modules: ontwikkelleeftijd 2,5 – 7 jaar (sessie in de namiddag) of ontwikkelleeftijd 7 – 12 jaar (sessie in de voormiddag).

Je onderzoekt aan de hand van talrijke voorbeelden hoe je binnen Zill aan de slag kan met de evaluatie van leerlingen. Ondertussen denk je na op welke wijze evaluatie kwaliteitsvol is. Wat formatieve en summatieve evaluatie is. Hoe het proces van leerlingenevaluatie verloopt (verzamelen, beoordelen, handelen en communiceren). Hoe Zill kapstokken biedt voor evaluatie, waaronder observatie. Je maakt kennis met verschillende vormen van evaluatie(o.a. via de evaluatiebox), met aandacht voor de communicatie met leerlingen en ouders. Je ontwikkelt en deelt ook samen met andere deelnemers voorbeelden uit de eigen praktijk.

Strategie en methode:

Je werkt in kleine groepen en reflecteert aan de hand van voorbeelden over het proces en de kwaliteit van de leerlingenevaluatie. In het bijzonder denk je ook na over de communicatie met leerlingen en ouders. Telkens ga je na wat dat betekent voor de eigen klas- en schoolpraktijk.

Bijkomende info:

Je bent klasleraar voor de bedoelde leeftijdsgroep.

Deze module is complementair aan de individugerichte module: 'Een Zill-ig evaluatiebeleid en de eraan verbonden kwaliteitsontwikkeling in beeld’. Leraren die deelnemen aan deze module kunnen als lid van het kernteam zeker ook die module volgen.

Sessies: 2 sessie(s)
Voorwaarde:
Voor dit initiatief moeten minimum 2 en mogen maximum 4 deelnemer(s) per school, scholengemeenschap, instelling, bestuur of organisatie ingeschreven worden.
Voor dit initiatief kan je tot 1 dag op voorhand in- en uitschrijven.
Bijdrage: 50,00 Euro
Lesgever: Mertens Valerie
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
PB Regio Limburg (Inschrijven afgesloten)
Tulpinstraat 75
3500 Hasselt (Kaart)
  • Reeks 2: (Voorbij)
    • donderdag 13 februari 2020 van 13:00 tot 16:00
    • donderdag 2 april 2020 van 13:00 tot 16:00 (Afgelast)
PB Regio Mechelen-Brussel (Inschrijven afgesloten)
Frederik de Merodestraat 18
2800 Mechelen (Kaart)
  • Reeks 1: (Voorbij)
    • maandag 3 februari 2020 van 09:00 tot 12:00
    • maandag 23 maart 2020 van 09:00 tot 12:00 (Afgelast)
  • Reeks 2: (Voorbij)
    • maandag 3 februari 2020 van 13:00 tot 16:00
    • maandag 23 maart 2020 van 13:00 tot 16:00 (Afgelast)
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.