Dag 1
We activeren je voorkennis met betrekking tot Zill en staan stil bij de betekenis van de verschillende concepten met betrekking tot Rooms-katholieke godsdienst. Je verdiept je in de inkanteling van het werkplan Rooms-katholieke godsdienst voor het katholiek kleuteronderwijs in Vlaanderen in Zill. De ontwikkelthema’s van 2-5 in het ontwikkelveld RKG verken je grondig. Op die manier herken je duidelijk dat die ontwikkelthema’s overeenkomen met de vroegere componenten en dus herkenbaar terug te vinden zijn binnen Zill. We lichten in het bijzonder het (nieuwe) eerste ontwikkelthema toe. We besteden bijzondere aandacht aan de ontwikkelstappen binnen de ontwikkelthema’s. We gaan nader in op de 3 impulsen: ervaringen en belevingen, geloofsverhalen-geloofsbeeld-godsbeeld-Jezusbeeld en klasrituelen-feesten-vieringsmomenten, die we met praktische voorbeelden en materialen toelichten. We leggen ook verbanden met andere ontwikkelvelden en ontwikkelthema’s die nauw aansluiten bij het ontwikkelveld RKG. Je krijgt ook tips voor de registratie en planning en staan stil bij het functioneel gebruik van leermiddelen, reeds bestaande materialen, zoals Leeftocht voor jonge kinderen, de gebedenklapper en de Thomas-website.
Dag 2
Je maakt kennis met enkele belangrijke principes voor het ontwerpen van onderwijsarrangementen en past die toe aan de hand van het schema ‘krachtige leeromgeving’.
Je oefent op het ontwerpen van verschillende onderwijsarrangementen met als focus RKG. We gaan dieper in op de ontwikkelthema’s en koppelen die aan praktische voorbeelden.