Tijdens de werksessies van de leerplanacademie verkennen lerarenteams een specifiek deel of specifieke delen uit het ordeningskader. ‘Wat moet er geleerd worden?’ is hier de centrale vraag. Doorheen allerlei opdrachten kom je thuis in de ontwikkelvelden, ontwikkelthema’s, doelen, leerinhouden en ontwikkelstappen. Je verbindt ze met de onderwijspraktijk.
De nascholing wil een antwoord bieden aan de specifieke leervraag van een lerarenteam met betrekking tot het ordeningskader. Het team kan aangeven bij welk(e) ontwikkelveld(en)- en/of thema’s het specifieke leervragen heeft. Hierop wordt tijdens de nascholing dan specifiek op ingezet. Het gaat om een verdiepende kennismaking met de doelen, de leerinhouden en ontwikkelstappen.
Je maakt een keuze uit één van deze sessies. Je kan maximaal één nascholer inzetten op een studiedag.
- Socio-emotionele ontwikkeling
- Ontwikkeling van een innerlijk kompas
- Ontwikkeling van initiatief en verantwoordelijkheid
- Ontwikkeling van oriëntatie op de wereld
- Mediakundige ontwikkeling
- Muzische ontwikkeling
- Taalontwikkeling
- Ontwikkeling van wiskundig denken
- Op maat
De scholen hebben de mogelijkheid om inhoudelijk en organisatorisch deze nascholing af te stemmen tijdens een intakedag in de regio.