Aanmelden




Laden…

Even geduld...

9/19/02-VSK-WL Ingrediënten voor een verbindend schoolklimaat (WACHTLIJST)

Scholen stellen vast dat het orde- en tuchtbeleid zijn grenzen bereikt. Dat leerlingen uit de boot vallen in verschillende scholen. De vraag is hoe je een schoolklimaat kan opbouwen waarbinnen een orde- en tuchtbeleid op een andere manier gekaderd wordt en er meer vertrokken wordt vanuit de noden van de leerling dan wel vanuit sanctionerende elementen. Hierop probeert dit nascholingsproject een antwoord te bieden.

Doelstellingen:

Het eerste onderdeel

De deelnemers:

  • maken kennis met bestaande kaders en visieteksten vanuit katholiek onderwijs Vlaanderen over verbindend schoolklimaat, herstelgericht werken, verbindende communicatie en nieuwe autoriteit,
  • verwerven inzicht in deze ingrediënten en werken van daaruit aan een verbindend schoolklimaat,
  • gaan zelf aan de slag en bekijken kritisch het eigen schoolbeleid: Wat is er al verbindend? Wat kan beter? Wat heeft het team nodig? Tijdspad?

 

Het tweede onderdeel

De deelnemers:

  • trainen de methodiek van pro-actieve cirkels, zodat ze er concreet op de klasvloer mee aan de slag kunnen gaan
Doelgroep:

Lerarenteams basisonderwijs

Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

Tijdens deze nascholing worden bestaande kaders zoals beleid, pedagogische visie en het opvoedingsproject van de school, getoetst worden aan alle principes waarop een verbindend schoolklimaat inzet. Logischerwijze evolueert dat beleid, opvoedingsproject en pedagogische visie via gerichte stappen en ingrepen op school naar een visie en beleid op verbindend schoolklimaat. Verbindend schoolklimaat is het kader waaraan dit alles getoetst wordt.

In de regio ondersteunen de pedagogisch begeleiders scholen om de visie op verbindend schoolklimaat te implementeren en te verankeren. Op termijn evolueren PB i.s.m. de scholen ook naar een regionaal lerend netwerk.

Identiteitsontwikkeling en verbindend schoolklimaat gaan hand in hand. Een school die werk wil maken van haar Katholieke identiteit en deze wil verdiepen, doet dit via de principes van verbindend schoolklimaat. Een katholieke dialoogschool is per definitie verbindend.

Deze module bestaat uit twee onderdelen van elk 2 sessies van 3 uur.

Strategie en methode:

De nascholingsmodule bestaat uit twee sessies. Beide sessies bestaan  uit een afwisseling tussen input en activerende werkvormen.

Bijkomende info:

In het kader van duurzaamheid, drukken we zo weinig mogelijk af op papier. Daarom vragen we je om een ‘digitaal’ toestel mee te brengen. 

Wie instapt in een nascholing met andere teams, doet dit met een team van minimum 2 collega’s, maximum 4 collega’s. 

Deze module is gericht op kernteams én op schoolteams.

Je schrijft je in als schoolteam en ontvangt nadien een e-mail voor inschrijving van 2 tot 4 leden uit jouw kernteam voor de eerste sessie die regionaal aangeboden wordt.


Deze module is Teamgericht. Je kan dus niet individueel inschrijven maar enkel als team.
Voorwaarde:
  • Er wordt een intake-dag per regio voorzien ter kennismaking en afstemming op de beginsituatie van de school.
  • Verdere afspraken worden telefonisch en per mail gemaakt.

Maximum aantal deelnemers per school: 25 of in samenspraak met de nascholer


Voor dit initiatief mogen maximum 1 deelnemer(s) per school, scholengemeenschap, instelling, bestuur of organisatie ingeschreven worden.
Voor dit initiatief kan je tot 1 dag op voorhand in- en uitschrijven.
Bijdrage: 600,00 Euro
Deze module is teamgericht. De bijdrage is per team.
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data: Voor dit initiatief zijn nog geen lesplaatsen bekend. Je kan dus nog niet inschrijven.
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.