Aanmelden




Laden…

Even geduld...

9/19/3-5-TM Godsdienst beleven bij jonge kinderen: Gewone verhalen als brug naar bijbelverhalen: waardevolle prentenboeken levensbeschouwelijk verdiepen

Sinds de start van Zill zijn er heel wat vragen rond het werken met Rooms-katholieke godsdienst binnen de kleuterschool.
Deze sessie wil concreet ondersteuning bieden bij het werken ‘brugverhalen bij jonge kinderen.’ nl. prentenboeken waardevol verrijken. We willen de leerkrachten prentenboeken aanreiken en hen laten zien dat je met een goede verdieping met bijbelverhalen de prentenboeken kan optillen en zo anders beleven.

Doelstellingen:

De deelnemers:

  • krijgen zicht op het waarom, het hoe en het wat van het belang van Rooms-katholieke godsdienst binnen de katholieke dialoogschool,
  • herkennen in het ordeningskader de ontwikkelvelden en –thema’s, die de basis vormen voor Rooms-katholieke godsdienst met specifiek het doel rond het werken met bijbelverhalen,
  • leren vanuit praktijkvoorbeelden wat het betekent om te werken vanuit een Rooms-katholieke focus die bepaald wordt door de leerling, de context en het leerplan,
  • leren het werken met prentenboeken als brug naar bijbelverhalen beter kennen, wat betekent het prentenboek voor de leerkracht, voor de school en hoe kunnen we de vertaling maken naar de klas? Hoe kunnen we de koppeling maken naar een Jezusbeeld/godsbeeld/bijbelverhaal?
  • krijgen zicht op de impuls: ervaringen en belevingen en geloofsverhalen-geloofsbeeld-godsbeeld-Jezusbeeld.
Doelgroep:

Deze nascholing is gericht op teams BaO (directies, leerkrachten kleuteronderwijs, docenten van de lerarenopleiding kleuter, studenten lerarenopleiding kleuter) De nascholing kan ook individugericht geboekt worden. (in een organisatie, dagen van…, pastorale dag,…)

Maximum aantal deelnemers: 25 of in samenspraak met de nascholer

Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

In deze module verkennen we de impuls: ervaringen en belevingen met brug naar geloofsverhalen-geloofsbeeld-godsbeeld-Jezusbeeld. De ontwikkelthema’s 2 tot en met 5 worden verder bekeken met aandacht voor de ontwikkelstappen binnen de impulsen: geloofsverhalen-geloofsbeeld-godsbeeld-Jezusbeeld. Uiteraard worden de andere impulsen meegenomen en wordt er verbinding gemaakt naar impuls één: ervaringen en impuls drie: klasrituelen- feesten- vieringsmomenten. We staan eveneens stil bij het functioneel gebruik van leermiddelen, reeds bestaande materialen, zoals Leeftocht voor jonge kinderen, de gebedenklapper en de Thomas-website en verschillende bijbels.

Strategie en methode:

Deze module bestaat uit één sessie die gegeven wordt voor een schoolteam.
Deze sessie kan geboekt worden tijdens een personeelsvergadering (minstens 2 uren) of tijdens een studiedag. Het spreekt voor zich dat er tijdens een studiedag nog meer kan verdiept worden.

De  sessie bestaat uit een afwisseling tussen input en activerende werkvormen.
Tijdens de sessie worden er concreet bijbelverhalen gelezen (eigen niveau). De leerkrachten krijgen de kans om aan de hand van een kijkwijzer het prentenboek te beleven. We maken een vertaling naar de klaspraktijk. We gaan op zoek naar passende bijbelverhalen, Jezusbeelden, godsbeelden.
We hanteren de Zill-tool en kijken welke ontwikkelthema’s we kunnen linken.

Bijkomende info:

Voorafgaand aan de module (teamgericht) zal er een intakeblad worden verstuurd zodat er ook nog op maat kan worden gewerkt per school.

Er kan ook een extra sessie geboekt worden = werksessie waarbij we verder prentenboeken gaan linken aan bijbelverhalen. Dit kan aansluitend zijn of op een ander moment.


Deze module is Teamgericht. Je kan dus niet individueel inschrijven maar enkel als team.
Sessies: 1 sessie(s)
Voorwaarde:

Om op deze module in te tekenen, is het vereist om het algemene ordeningskader van Zill te kennen met de betekenis van de verschillende ontwikkelthema’s binnen RKG.


Voor dit initiatief mogen maximum 25 deelnemer(s) per school, scholengemeenschap, instelling, bestuur of organisatie ingeschreven worden.
Voor dit initiatief kan je tot 1 dag op voorhand in- en uitschrijven.
Bijdrage: 250,00 Euro
Deze module is teamgericht. De bijdrage is per team.
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Eigen school
(Kaart)
  • Reeks 1:
    Datum en Sessies nog niet gekend.
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.