De paradox van het democratisch burgerschap – 13 oktober 2021
We willen onze leerlingen opvoeden, vormen, tot goede burgers. Vandaar immers deze dialoogdagen: we geven om burgerschapseducatie of burgerschapsvorming. Maar wat is het doel van burgerschapsvorming precies? Een ‘goede burger’ zijn, wat betekent dat eigenlijk? Deze sessie doet een stap terug en bekijkt burgerschapsvorming met de bril van een filosoof. We staan stil bij het ‘waarom’, het ‘wat’ en het ‘hoe’ van burgerschapsvorming.
Het ‘Waarom’: Burgerschapseducatie is het opvoeden van leerlingen tot goede burgers en omvat dus een bepaald burgerschapsideaal. Een eerste indicatie van wat dit doel zou kunnen inhouden, kan afgeleid worden uit een probleemanalyse. Waarom hebben we eigenlijk burgerschapsvorming nodig?
Het ‘Wat’: Door de uitdagingen van onze samenleving te formuleren, ontstaat er meer helderheid over welke eigenschappen een goede burger moet hebben om die problemen het hoofd te bieden. Wat moet een goede burger kennen, kunnen, zijn? Verschillende overheden en personen hebben allerlei ideeën over de ideale burger, maar zijn deze ideeën doorgaans de juiste?
Het ‘Hoe’: Een empirische en conceptuele zoektocht en een interactieve dialoog brengt ons op het spoor van een fundamentele spanning tussen onze liberale democratie en burgerschapsvorming: de paradox van indoctrinatie, van het opvoeden van waarden. We verkennen een mogelijke en misschien zelfs noodzakelijke uitweg: het filosofieonderwijs.
Naam spreker
|
Biografie
|
Nynke van Uffelen
|
(*1996) studeerde wijsbegeerte en politieke wetenschappen aan de KU Leuven. Ze is gepassioneerd over politieke filosofie en filosofie van de opvoeding en het onderwijs. Favoriete thema’s zijn burgerschap, het syndroom van Down en sociale rechtvaardigheid. Momenteel werkt ze aan haar doctoraat over de ethische aspecten van energieopslag bij de TU Delft.
|