Aanmelden




Laden…

Even geduld...

BETPBES0BSZ210004-M11c Burgerschap - Dialoogsessie 3 - Dialoogcirkel en Community Service Learning (CSL)

Wij nodigen je van harte uit deel te nemen aan een of meerdere van onze internationale dialoogsessies over Burgerschap.
Deze sessies zijn ontstaan uit een samenwerking tussen UCSIA, VERUS en Katholiek Onderwijs Vlaanderen.

      

Vanaf oktober 2021 organiseren wij een keer per maand een online-sessie van 2 uur. In totaal zijn er 5 sessies. In elke sessie komt één perspectief op burgerschapsvorming aan bod, met steeds een korte inleiding (‘keynote’) en interactieve verwerking in breakoutrooms. Aan het einde is er nog een kort plenair afsluitingsmoment en blikken we kort vooruit naar de volgende sessie.

De eerste dialoogsessie wordt op 13 oktober van 15 tot 17 uur geleid door Nynke Van Uffelen vanuit UCSIA met als onderwerp: Filosofisch - de paradox van democratisch burgerschap.

Doelstellingen:
  • Begrijpen wat sociaal engagement voor een leerling kan zijn.
  • Begrijpen wat Community Service Learning (CSL) is.
  • Kennis maken met hoe CSL elke leerling de kans biedt om zich als inspirerende burger in te zetten voor de maatschappij.
  • Begrijpen hoe reflecteren de rode draad vormt doorheen dit gehele proces.
Doelgroep:

de dialoogsessies richten zich tot leraren, directies en bestuurders uit Vlaanderen en Nederland.

Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen in samenwerking met UCSIA en VERUS
Inhoud:

Dialoogcirkel – Community Service Learning – 8 december 2021

Hoe maken we elke leerling bewust van de betekenis van sociaal engagement? Community Service Learning houdt niet alleen in dat leerlingen zich actief inzetten voor de maatschappij, maar ook dat ze beseffen hoe zinvol hun engagement kan zijn. Deze werkvorm, waar leren, reflecteren en sociaal engagement samenkomen, leert onze leerlingen om met een creatieve en kritische blik te kijken naar de maatschappij. Doorheen vier verschillende fasen (onderzoek, engagement, reflectie en demonstratie) bieden we elke leerling de kans om zich als inspirerende burger in te zetten voor de maatschappij. Reflectie vormt de rode draad doorheen dit hele proces: leerlingen leren via verschillende oefeningen om hun overtuigingen, ervaringen en meningen op een gepaste manier uit te drukken.

Maar wat houdt reflecteren dan precies in? En hoe kunnen we reflectie-oefeningen afstemmen op maat van élke leerling? Is er binnen de klas een veilig klimaat om aan reflectie te doen?

Op deze vragen bieden we jullie in onze workshop een antwoord. We concentreren ons hierbij op reflectievormen voor leerlingen uit de B-stroom. De spontaniteit en creativiteit van deze leerlingen vormen een mooi uitgangspunt om met een variatie aan reflectie-oefeningen aan de slag te gaan. Van prikkelende dilemma’s waar ze hun eigen mening kunnen verkondigen tot rollenspelen waar ze verschillende perspectieven leren aannemen. Van het componeren van een muziekstuk tot het maken van een prachtige tentoonstelling…Aan de hand van concrete praktijkvoorbeelden bieden we enerzijds een overzicht van verschillende reflectievormen en stellen we anderzijds ook een zekere opbouw in deze oefeningen voor, afgestemd op de graad en het niveau van de leerling.

Naam spreker(s)

Biografie

Jurgen Viane

Projectmedewerker inspirerend burgerschap. Hij heeft specifieke expertise in het secundair (beroeps) onderwijs en bij het opzetten van CSL trajecten in scholen

Hanne Vandenbussche

Projectmedewerker inspirerend burgerschap.

Tom Uytterhoeven

Projectmedewerker inspirerend burgerschap.

Strategie en methode:

Vanaf oktober 2021 organiseren wij een keer per maand een online-sessie van 2 uur. In totaal zijn er 5 sessies. In elke sessie komt één perspectief op burgerschapsvorming aan bod, met steeds een korte inleiding (‘keynote’) en interactieve verwerking in breakoutrooms. Aan het einde is er nog een kort plenair afsluitingsmoment en blikken we kort vooruit naar de volgende sessie.

De deelname is facultatief per sessie. Het evenement verschijnt als een reeks, maar je mag de sessie(s) aanvinken die je wilt / kunt volgen.

Indien je minstens drie sessie hebt gevolgd word je – desgewenst - van harte uitgenodigd voor een (fysieke) reflectiesessie. Hopelijk kan aan het einde van de reeks een fysieke reflectiesessie worden georganiseerd. Hierover volgt later nader bericht.

Dit is het overzicht van deze 5 digitale sessies

 

Bijkomende info:

Inschrijven kan voor wie niet verbonden is aan een onderwijsinstelling in het katholiek onderwijs in Vlaanderen ook via dit formulier. Heb je hulp nodig, dan contacteer je marleen.decuyper@katholiekonderwijs.vlaanderen.

Sessies: 1 sessie(s)
Kwalificatie:

Nieuw

Dit initiatief kadert binnen onze visie op

Voorwaarde:
Voor dit initiatief kan je tot 3 dagen op voorhand inschrijven en tot 7 dagen op voorhand uitschrijven.
Bijdrage: 20,00 Euro
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Online via ZOOM
(Kaart)
  • Reeks 1:
    woensdag van 15:00 tot 17:00
    Datum en Sessies nog niet gekend.
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.