Dialoogcirkel – Community Service Learning – 8 december 2021
Hoe maken we elke leerling bewust van de betekenis van sociaal engagement? Community Service Learning houdt niet alleen in dat leerlingen zich actief inzetten voor de maatschappij, maar ook dat ze beseffen hoe zinvol hun engagement kan zijn. Deze werkvorm, waar leren, reflecteren en sociaal engagement samenkomen, leert onze leerlingen om met een creatieve en kritische blik te kijken naar de maatschappij. Doorheen vier verschillende fasen (onderzoek, engagement, reflectie en demonstratie) bieden we elke leerling de kans om zich als inspirerende burger in te zetten voor de maatschappij. Reflectie vormt de rode draad doorheen dit hele proces: leerlingen leren via verschillende oefeningen om hun overtuigingen, ervaringen en meningen op een gepaste manier uit te drukken.
Maar wat houdt reflecteren dan precies in? En hoe kunnen we reflectie-oefeningen afstemmen op maat van élke leerling? Is er binnen de klas een veilig klimaat om aan reflectie te doen?
Op deze vragen bieden we jullie in onze workshop een antwoord. We concentreren ons hierbij op reflectievormen voor leerlingen uit de B-stroom. De spontaniteit en creativiteit van deze leerlingen vormen een mooi uitgangspunt om met een variatie aan reflectie-oefeningen aan de slag te gaan. Van prikkelende dilemma’s waar ze hun eigen mening kunnen verkondigen tot rollenspelen waar ze verschillende perspectieven leren aannemen. Van het componeren van een muziekstuk tot het maken van een prachtige tentoonstelling…Aan de hand van concrete praktijkvoorbeelden bieden we enerzijds een overzicht van verschillende reflectievormen en stellen we anderzijds ook een zekere opbouw in deze oefeningen voor, afgestemd op de graad en het niveau van de leerling.
Naam spreker(s)
|
Biografie
|
Jurgen Viane
|
Projectmedewerker inspirerend burgerschap. Hij heeft specifieke expertise in het secundair (beroeps) onderwijs en bij het opzetten van CSL trajecten in scholen
|
Hanne Vandenbussche
|
Projectmedewerker inspirerend burgerschap.
|
Tom Uytterhoeven
|
Projectmedewerker inspirerend burgerschap.
|