Aanmelden




Laden…

Even geduld...

BETPBES0BSZ210004-M11d Burgerschap - Dialoogsessie 4 - Vergeet de ouders niet!

Wij nodigen je van harte uit deel te nemen aan een of meerdere van onze internationale dialoogsessies over Burgerschap.
Deze sessies zijn ontstaan uit een samenwerking tussen UCSIA, VERUS en Katholiek Onderwijs Vlaanderen.

      

Vanaf oktober 2021 organiseren wij een keer per maand een online-sessie van 2 uur. In totaal zijn er 5 sessies. In elke sessie komt één perspectief op burgerschapsvorming aan bod, met steeds een korte inleiding (‘keynote’) en interactieve verwerking in breakoutrooms. Aan het einde is er nog een kort plenair afsluitingsmoment en blikken we kort vooruit naar de volgende sessie.

De eerste dialoogsessie wordt op 13 oktober van 15 tot 17 uur geleid door Nynke Van Uffelen vanuit UCSIA met als onderwerp: Filosofisch - de paradox van democratisch burgerschap.

Doelstellingen:
  • Begrijpen dat ouders een onmisbare schakel vormen als het om burgerschap gaat.
  • Begrijpen dat de stem van de leerling nooit los kan gezien worden van de stem van de ouders.
  • Begrijpen dat de grote diversiteit in onze maatschappij weerspiegeld wordt in de diverse ouders.
  • Concrete ideeën hebben over hoe je het gesprek over burgerschap met ouders kunt beginnen.
Doelgroep:

de dialoogsessies richten zich tot leraren, directies en bestuurders uit Vlaanderen en Nederland.

Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen in samenwerking met UCSIA en VERUS
Inhoud:

Burgerschap: vergeet de ouders niet! – 12 januari 2022

Als het om burgerschap gaat, vormen ouders een onmisbare schakel binnen de schoolgemeenschap. Vanuit hun eigen levenservaringen en opvattingen dragen zij ideeën en waarden op hun kinderen over. Aan dat wat kinderen binnen de school zeggen herken je vaak de opvatting van hun ouders. Hoe zich dat verhoudt tot wat de school graag mee wil geven is dan ook een belangrijke vraag. Zeker wanneer het om ‘weerbarstige’ opvattingen gaat die tot conflicten aanleiding kunnen geven.

Omdat er tussen ouders en kinderen altijd sprake is van loyaliteiten kan de contextuele therapie van de Hongaarse psychiater I. Nagy (1920-2007) behulpzaam zijn. De stem van de leerling kan nooit los gezien worden van de stem van zijn/haar ouder(s). De school, als ontmoetingsplaats, biedt een unieke kans om met elkaar het gesprek te voeren over ‘wat van waarde is’ voor het leven van kinderen. En over de relatie daarvan met wat we onder burgerschap verstaan.

Ouders weerspiegelen de grote diversiteit binnen onze samenleving. Waar het gesprek tussen school en ouders, ondanks èn dankzij individuele verschillen, hierover vruchtbaar gevoerd wordt, biedt het een voorbeeld voor leerlingen. Een pleidooi dus voor ‘inclusiviteit’ waarbij ook de stemmen van ouders worden gehoord wanneer het over burgerschap gaat.

In een workshop schetsen we een denkkader en gaan we vervolgens met elkaar in gesprek. Na afloop gaat u in elk geval met vijf concrete ideeën weg over hoe je het gesprek over Burgerschap met ouders kunt beginnen.

Naam sprekers

Biografie

Peter de Vries

Expert ouderbetrokkenheid. Hij schreef verschillende boeken over dit onderwerp. Met de Universiteit Utrecht en de Haagse Hogeschool werkt hij in een multidisciplinair team samen rond ‘De stem van de leerling’.

Monica Neomagus

Adviseur ouderbetrokkenheid bij Verus, Houdt zich o.m. bezig met de relatie tussen school en ouders waar het het gesprek over pedagogische-levensbeschouwelijke waarden betreft.

Strategie en methode:

Vanaf oktober 2021 organiseren wij een keer per maand een online-sessie van 2 uur. In totaal zijn er 5 sessies. In elke sessie komt één perspectief op burgerschapsvorming aan bod, met steeds een korte inleiding (‘keynote’) en interactieve verwerking in breakoutrooms. Aan het einde is er nog een kort plenair afsluitingsmoment en blikken we kort vooruit naar de volgende sessie.

De deelname is facultatief per sessie. Het evenement verschijnt als een reeks, maar je mag de sessie(s) aanvinken die je wilt / kunt volgen.

Indien je minstens drie sessie hebt gevolgd word je – desgewenst - van harte uitgenodigd voor een (fysieke) reflectiesessie. Hopelijk kan aan het einde van de reeks een fysieke reflectiesessie worden georganiseerd. Hierover volgt later nader bericht.

Dit is het overzicht van deze 5 digitale sessies

 

Bijkomende info:

Inschrijven kan voor wie niet verbonden is aan een onderwijsinstelling in het katholiek onderwijs in Vlaanderen ook via dit formulier. Heb je hulp nodig, dan contacteer je marleen.decuyper@katholiekonderwijs.vlaanderen.

Sessies: 1 sessie(s)
Kwalificatie:

Nieuw

Dit initiatief kadert binnen onze visie op

Voorwaarde:
Voor dit initiatief kan je tot 3 dagen op voorhand inschrijven en tot 7 dagen op voorhand uitschrijven.
Bijdrage: 20,00 Euro
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Online via ZOOM
(Kaart)
  • Reeks 1:
    woensdag van 15:00 tot 17:00
    Datum en Sessies nog niet gekend.
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.