Burgerschap: vergeet de ouders niet! – 12 januari 2022
Als het om burgerschap gaat, vormen ouders een onmisbare schakel binnen de schoolgemeenschap. Vanuit hun eigen levenservaringen en opvattingen dragen zij ideeën en waarden op hun kinderen over. Aan dat wat kinderen binnen de school zeggen herken je vaak de opvatting van hun ouders. Hoe zich dat verhoudt tot wat de school graag mee wil geven is dan ook een belangrijke vraag. Zeker wanneer het om ‘weerbarstige’ opvattingen gaat die tot conflicten aanleiding kunnen geven.
Omdat er tussen ouders en kinderen altijd sprake is van loyaliteiten kan de contextuele therapie van de Hongaarse psychiater I. Nagy (1920-2007) behulpzaam zijn. De stem van de leerling kan nooit los gezien worden van de stem van zijn/haar ouder(s). De school, als ontmoetingsplaats, biedt een unieke kans om met elkaar het gesprek te voeren over ‘wat van waarde is’ voor het leven van kinderen. En over de relatie daarvan met wat we onder burgerschap verstaan.
Ouders weerspiegelen de grote diversiteit binnen onze samenleving. Waar het gesprek tussen school en ouders, ondanks èn dankzij individuele verschillen, hierover vruchtbaar gevoerd wordt, biedt het een voorbeeld voor leerlingen. Een pleidooi dus voor ‘inclusiviteit’ waarbij ook de stemmen van ouders worden gehoord wanneer het over burgerschap gaat.
In een workshop schetsen we een denkkader en gaan we vervolgens met elkaar in gesprek. Na afloop gaat u in elk geval met vijf concrete ideeën weg over hoe je het gesprek over Burgerschap met ouders kunt beginnen.
Naam sprekers
|
Biografie
|
Peter de Vries
|
Expert ouderbetrokkenheid. Hij schreef verschillende boeken over dit onderwerp. Met de Universiteit Utrecht en de Haagse Hogeschool werkt hij in een multidisciplinair team samen rond ‘De stem van de leerling’.
|
Monica Neomagus
|
Adviseur ouderbetrokkenheid bij Verus, Houdt zich o.m. bezig met de relatie tussen school en ouders waar het het gesprek over pedagogische-levensbeschouwelijke waarden betreft.
|