Burgerschapskompas – 9 februari 2022
Katholiek Onderwijs Vlaanderen ontwikkelde het burgerschapskompas, een digitale leerlingenvragenlijst voor leerlingen van 10 tot 14 jaar. Met dit instrument willen ze schoolteam tools in handen geven om een zicht te krijgen op vorming in een katholieke dialoogschool.
We zoomen in op het ontstaan van het burgerschapskompas. Wat was de doelstelling? Wat waren de ontwikkelingstappen? We staan ook stil bij de noden en verwachtingen van scholen in het gebruik van het burgerschapskompas binnen het kwaliteitsbeleid.
In breakoutrooms zal je uitgenodigd worden om een concrete schoolcase voor de geest te halen uit je eigen praktijk: wat is de visie? Wat zijn de prioriteiten m.b.t. burgerschapsvorming? Welke schalen uit het burgerschapskompas zouden relevant zijn voor deze school?
Vervolgens schetsen we kort de belangrijkste onderdelen van het feedbackrapport en aan de hand van concrete casussen bekijken we op welke manier schoolteams met resultaten aan de slag kunnen. We nemen je mee in de ervaringen en feedback die we zelf kregen.
Naam sprekers
|
Biografie
|
Jerissa de Bilde
|
Pedagogisch begeleider kwaliteitsontwikkeling en datagebruik bij Katholiek Onderwijs Vlaanderen.
|
Graziela Dekeyser
|
Projectmedewerker inspirerend burgerschap. Ze heeft specifieke expertise in het ontwikkelen van vragenlijsten voor kinderen en jongeren en inhoudelijke expertise rond meertaligheid en diversiteit.
|