Sinds de start van ZILL zijn er heel wat vragen rond het werken met Rooms-katholieke godsdienst bij jonge kinderen.
In deze nascholing verdiept het kleuterteam de voorkennis van Zin in leren! Zin in leven! via het leergebied Godsdienst specifiek rond het werken met ervaringen.
Prentenboeken spreken jonge kinderen aan en bieden een schat aan mogelijkheden. In deze sessie krijg je concrete suggesties over hoe je waardevolle prentenboeken kunt inzetten als brugverhalen.Met een goede verdieping wordt de link gelegd met bijbelverhalen. De praktijkgerichte aanpak bied je heel wat inspiratie voor de eigen klaspraktijk.
Inhoud:
In deze module verken je de de impuls ‘ervaringen en belevingen’ door gebruik te maken van prentenboeken. Uiteraard neem je de andere impulsen mee en maak je zo verdere verbinding naar impuls twee ‘geloofsverhalen-geloofsbeeld-godsbeeld-Jezusbeeld’ en impuls drie ‘klasrituelen- feesten- vieringsmomenten’. We gaan praktisch aan de slag.
Voorwaarde:
Het is raadzaam om de eerste module: Godsdienst beleven bij jonge kinderen: een kijkje door de ZILL-bril eerst te volgen zodat de ontwikkelthema’s 1 tot 5 al gekend zijn naar opbouw en hoe hanteren van de doelen. Zo kunnen we in deze sessie de impuls bijbelverhalen verder gaan verdiepen en koppelen aan de ontwikkelthema’s.
Voor dit initiatief mogen maximum 30 deelnemer(s) per school, scholengemeenschap, instelling, bestuur of organisatie ingeschreven worden.
Voor dit initiatief kan je tot 1 dag op voorhand in- en uitschrijven.