Aanmelden




Laden…

Even geduld...

KOEPCBA0IDO220003-RKG-9TM RKG-activiteiten spelenderwijs verbinden in alle hoeken!

Sinds de start van ZILL zijn er heel wat vragen rond het werken met Rooms-katholieke godsdienst bij jonge kinderen.

In deze nascholing verdiept het kleuterteam de voorkennis van Zin in leren! Zin in leven!rond RKG. 

Godsdienstige activiteiten doe je niet geïsoleerd met de kinderen. Hoe kun je ze integreren in de verschillende hoeken en in je klasmilieu? Wat doe je dan met de godsdiensthoek? In deze sessie krijg je concrete ondersteuning bij het geïntegreerd werken rond godsdienst in je klas. 

Doelstellingen:
  • Je krijgt zicht op het belang van Rooms-katholieke godsdienst binnen de katholieke dialoogschool.
  • Je herkent in het ordeningskader de ontwikkelvelden en -thema’s, die de basis vormen voor Rooms-katholieke godsdienst.
  • Je leert hoe je godsdienstige activiteiten kunt integreren in de verschillende hoeken en in het klasmilieu. 
  • Je krijgt zicht op de impulsen ‘ervaringen en belevingen’, ‘geloofsverhalen-geloofsbeeld-godsbeeld-Jezusbeeld’ en ‘klasrituelen, vieren en vieringsmomenten’. 
Doelgroep:
  • Team kleuteronderwijs
  • Directie
Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

Tijdens deze sessie bekijk je de verschillende hoeken van naderbij met focus op RKG. Beperkt RKG zich enkel tot de godsdiensthoek? Je gaat op tocht doorheen de verschillende hoeken in de klas en krijgt de kans om een activiteit vanuit de focus Rooms-katholieke godsdienst te bekijken. Je staat stil bij de verschillende ontwikkelthema’s met aandacht voor de ontwikkelstappen binnen de impuls ‘geloofsverhalen-geloofsbeeld-godsbeeld-Jezusbeeld’. Uiteraard neem je de andere impulsen mee en maak je verbinding met impuls één, ‘ervaringen en belevingen’, en impuls drie, ‘klasrituelen- feesten-vieringsmomenten’.

Strategie en methode:

Deze sessie kan geboekt worden tijdens een personeelsvergadering (minstens 2 uur) of tijdens een studiedag. Het spreekt voor zich dat er tijdens een studiedag nog meer verdiept kan worden.

Deze sessie kan gekoppeld worden aan Rituelen en de godsdiensthoek in de kijker, waar de godsdiensthoek op zich in de kijker gezet wordt.

De sessie bestaat uit een afwisseling van input en activerende werkvormen.

Tijdens de sessie worden er concreet hoeken/speelleerplekken getoond met mogelijke activiteiten rond godsdienst. Je gaat op tocht doorheen de verschillende hoeken in de klas en krijgt de kans om een activiteit/arrangement vanuit de focus Rooms-katholieke godsdienst te bekijken. Je hanteert de ZILL-tool en kijkt welke ontwikkelthema’s je kunt linken.

We gaan de Jezusbeelden- bijbelverhalen koppelen aan mogelijke thema’s en hoeken in de klas.

Bijkomende info:

Voorafgaande aan de sessie zal er nog een mail gestuurd worden met de nodige materialen en documenten die gebruikt worden tijdens de sessie.

Er zal duidelijk aangegeven worden welke er moeten afgedrukt worden.

Breng een voorwerp of iets om te spelen mee uit 1 hoek uit je klas.

De werkelijke kostprijs van dit professionaliseringsinitiatief bedraagt 650 euro/sessie. Wij bieden dit initiatief aan een verminderde prijs aan, dit is mogelijk door tussenkomst van de overheid.

Bekijk het andere aanbod van RKG:


Deze module is Teamgericht. Je kan dus niet individueel inschrijven maar enkel als team.
Voorwaarde:
Voor dit initiatief mogen maximum 30 deelnemer(s) per school, scholengemeenschap, instelling, bestuur of organisatie ingeschreven worden.
Voor dit initiatief kan je tot 1 dag op voorhand in- en uitschrijven.
Bijdrage: 300,00 Euro
Deze module is teamgericht. De bijdrage is per team.
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data: Voor dit initiatief zijn nog geen lesplaatsen bekend. Je kan dus nog niet inschrijven.
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.