Aanmelden




Laden…

Even geduld...

PBRMLER0BLL240033-02 Continuüm van zorg - GC/IAC/OV4 theorie - redelijke aanpassingen bij een GC, IAC of OV4-verslag in het gewoon onderwijs

Wat zijn redelijke aanpassingen (RA)? Waarom zijn redelijke aanpassingen nodig en hoe realiseer je het recht op redelijke aanpassingen in de praktijk? In deze webinar krijg je info en maken we tijd voor jouw specifieke vragen.

Doelstellingen:
  • Je verdiept je kennis over redelijke aanpassingen.
  • Je krijgt inzicht in de betekenis van het recht op redelijke aanpassingen.
  • Je krijgt inzicht in hoe ver redelijke aanpassingen kunnen gaan.
  • Je realiseert het recht op redelijke aanpassingen in de praktijk.
  • Op basis van de vastgestelde specifieke noden ga je op zoek naar de gepaste redelijke aanpassingen.
  • Je versterkt je vaardigheden betreffende de inzet van alle partners die mogelijks betrokken zijn bij de inzet en realisatie van redelijke aanpassingen: directie, zorgco, middenkader, leerlingbegeleider, leerkracht, ouders, ondersteuner, CLB-medewerker ...
  • Je begrijpt het verschil tussen afstemming en afweging van redelijke aanpassingen.
Doelgroep:

Alle partners die in de praktijk betrokken zijn bij de inzet en realisatie van redelijke aanpassingen: 

  • directie
  • zorgcoördinator
  • middenkader
  • leerlingbegeleider
  • leraar
  • leerondersteuner
  • CLB-medewerker
  • ...
Aanbieder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

Veelgestelde vragen rond redelijke aanpassingen vormen het vertrekpunt van deze sessie:

  • Wat moeten we doen? Waartoe zijn we verplicht?
  • Wat betekent 'het recht op' redelijke aanpassingen?
  • Wat is het verschil tussen afstemming en afweging?
  • Wat is het verschil tussen gemeenschappelijk curriculum (GC) en het individueel aangepast curriculum (IAC)?
  • Hoe kunnen we daarbij de link leggen met 'Universal design for learning' (UDL)?

Daarnaast reiken we je concrete handvatten en materialen aan, zodat je deze mee kan nemen naar jouw schoolpraktijk. 

Strategie en methode:
Bijkomende info:

Volg ook onze overige webinars:

  • Leerling met een IAC-verslag inschrijven in het gewoon onderwijs INSCHRIJFLINK
  • Leerling met een OV4-verslag inschrijven in het gewoon secundair onderwijs INSCHRIJFLINK
  • Handelingsplanmatig werken met een IAC-verslag in het gewoon onderwijs INSCHRIJFLINK
  • Handelingsplanmatig werken met een OV4-verslag in het gewoon onderwijs INSCHRIJFLINK
  • Wijzigende nood: de leerling krijgt een gewijzigd (IAC) verslag INSCHRIJFLINK
  • Maximale kansen voor elke leerling binnen / op de grens van het GC INSCHRIJFLINK
  • Redelijke aanpassingen bij stage voor leerlingen met een GC, IAC of OV4-verslag in het gewoon onderwijs INSCHRIJFLINK
Sessies: 1 sessie(s)
Voorwaarde:
Voor dit initiatief kan je tot 1 dag op voorhand in- en uitschrijven.
Bijdrage: 10,00 Euro
Lesgever: Ranschaert Inge
Meire Annemarie
Blaton Begga
Uyttendaele Erika
Contact: Katholiek Onderwijs Vlaanderen
info nascholingsprojecten: +32 2 507 07 80 - nascholing@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
Online sessie
(Kaart)
  • Reeks 1: (Voorbij)
    • dinsdag 24 september 2024 van 09:00 tot 12:00
  • Reeks 2:
    • maandag 13 januari 2025 van 09:00 tot 12:00
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.